Je hebt een professionele website laten bouwen voor je bedrijf of bent een blog gestart met informatie over een onderwerp waar je veel vanaf weet. Eigenlijk had je direct honderden bezoekers per dag verwacht, maar in de praktijk blijkt dat bijna niemand een bezoek brengt aan jouw website. Hartstikke jammer, want jij hebt misschien wel veel tijd, moeite en geld gestoken in deze website! Hoe kan het toch dat jouw site bijna geen bezoekers trekt? We zetten een aantal mogelijkheden voor je op een rij.

1. Je website is niet specifiek genoeg
Er zijn ontelbaar veel websites. Een website over een heel algemeen onderwerp heeft veel concurrentie en zal hierdoor minder bezoekers trekken. Richt je daarom op een specifiek onderwerp. Stel: je schrijft blogs over allerlei soorten dieren. Om meer bezoekers op je website te krijgen, kan het helpen om je te focussen op één specifiek diersoort. De concurrentie zal lager zijn en meer bezoekers zullen jouw website weten te vinden.

2. Je brengt de content niet onder de aandacht
Veel mensen komen op een website terecht door gebruik te maken van zoekmachines, maar ook sociale media spelen een steeds grotere rol. Het plaatsen van content op diverse sociale media kanalen kan helpen om een grotere doelgroep te bereiken. Wees niet bang om de content, waar je misschien wel uren aan hebt gewerkt, onder de aandacht te brengen.

3. Je website scoort niet goed in zoekmachines
Zoals gezegd komen veel mensen op een website terecht met de hulp van zoekmachines als Google. Hoe hoger de positie in Google, des te meer bezoekers jouw website zal krijgen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Een website optimaliseren doe je door zoektermen in de teksten te verwerken, je website gebruiks- en mobielvriendelijk te maken en backlinks te krijgen.

4. Je hebt geen goede meta-omschrijving 
Een meta-omschrijving is de korte tekst die mensen te zien krijgen in de zoekresultaten. In enkele zinnen moet je iemand verleiden om jouw website te bezoeken in plaats van een andere website in de zoekresultaten. Dit doe je door een krachtige samenvatting te schrijven en hier een zogenoemde ‘call to action’ in te verwerken, zoals bijvoorbeeld: ‘Maak gebruik van dit aanbod’. Ook de titel boven de meta-omschrijving moet pakkend zijn.